Ty robiłeś = ja robiłem
14 września 2010, 21:31Wyłączyłem żelazko, czy mi się tylko wydawało? Błogosławiony, kto nie ma kłopotów z pamięcią, ale chyba nie ma takich. Fałszywe wspomnienia pojawiają się na różne sposoby, a naukowcy przypadkowo znaleźli jeszcze jeden: przyglądanie się temu, co robią inni.
Dokładniejsze wspomnienia posiłku ograniczają podjadanie
16 maja 2011, 12:26Skupianie się na jedzeniu obiadu zmniejsza ryzyko podjadania po południu (Appetite). Psycholodzy z Uniwersytetu w Birmingham badali 3 grupy ochotników, którym proponowano identyczny lunch, a potem herbatniki. Pierwszą grupę proszono o skupienie się na posiłku, drugiej dano przy jedzeniu do czytania artykuł o żywności, a trzeciej grupie nie zlecono żadnego dodatkowego zadania.
Jak uczymy się lęku?
12 grudnia 2011, 09:54Po raz pierwszy udało się wykazać, że kora mózgowa, obszar uznawany przede wszystkim za siedlisko wyższych funkcji poznawczych, pełni również ważną rolę w uczeniu emocjonalnym.
Ożywianie pamięci
3 grudnia 2012, 17:35Tajwańska firma Macronix poradziła sobie z największa wadą pamięci flash - jej niewielką żywotnością. Poszczególne komórki w pamięci flash przestają prawidłowo funkcjonować po około 10 000 cykli zapisu/odczytu. Inżynierowie z Macronix proponują rozwiązanie, które zwiększy żywotność flash do ponad 100 000 000 cykli.
Koza szybko się uczy i długo pamięta
26 marca 2014, 11:36Zdaniem naukowców z londyńskiego Queen Mary University, kozy szybko uczą się skomplikowanych czynności i pamiętają je po 10 miesiącach. To może wyjaśniać zdolność tych zwierząt do przetrwania w surowym środowisku.
Kofeina pozwala lepiej radzić sobie ze stresem
9 czerwca 2015, 11:12Kofeina pomaga zwalczyć stres. Pozwala też zapobiegać depresji i utracie pamięci.
Nauka, sen, nauka - idealny przekładaniec
24 sierpnia 2016, 10:58Przespanie się między sesjami uczenia ułatwia przypominanie i ponowne opanowanie zapomnianego materiału nawet pół roku później.
Nadmiar soli szkodzi mózgowi i bez nadciśnienia
16 stycznia 2018, 11:17Dieta bogata w sól szkodzi mózgowi nawet wtedy, gdy (jeszcze) nie ma nadciśnienia.
Wyższe dawki witaminy D nie zawsze są lepsze
18 marca 2019, 12:07Starsze kobiety z nadwagą lub otyłością, które zażywają większe od zalecanych dawki witaminy D, wykazują poprawę pamięci i uczenia, ale mają wolniejszy czasy reakcji. Naukowcy z Rutgers University uważają, że ostatnie z obserwowanych zjawisk może zwiększać ryzyko upadków i złamań w tej grupie wiekowej.
Im więcej zieleni wokół, tym bardziej inteligentne dzieci
25 sierpnia 2020, 10:23Nie od dzisiaj wiadomo, że obecność zieleni w okolicy, w której mieszkają dzieci, pozytywnie wpływa na rozwój ich funkcji poznawczych oraz na zachowanie. Autorzy najnowszych badań dowiedli, że obecność zieleni zwiększa też inteligencję dzieci. Im więcej zieleni w sąsiedztwie, tym lepiej dla rozwoju dzieci. Związek ten zauważono w miastach, ale już nie na przedmieściach i wsiach